Historie

Al meer dan 100 jaar oud en nog steeds zo goed als nieuw! Het Top en Twelster skûtsje de Twee gebroeders is in 1907 gebouwd in Gaastmeer op de werf Wildschut waarna het dienst heeft gedaan als vrachtschip. Later, jaartal onbekend, is het skûtsje omgebouwd naar een woonschip. Per toeval kwam het skûtsje terecht bij Wolter Overwijk met de vraag of deze aan zijn bedrijfskade mocht liggen voor verkoop. Nog voor dat de toenmalige eigenaar goed en wel de touwen vast had geknoopt, had Wolter het schip al gekocht. Samen met zijn zoon Durk heeft hij het skûtsje vervolgens weer in originele staat gebracht en wedstrijdklaar gemaakt. Na goedkeuring van de IFKS heeft het skûtsje vanaf het jaar 2000 zijn intrede gedaan in de Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen. Sindsdien maakt het permanent deel uit van de wedstrijdvloot. Vanaf de eerste deelname aan de IFKS tot aan 2006 stond Durk als schipper aan het roer. Hierna heeft zijn broer Jan het roer overgenomen. Jan is nog steeds schipper van de Twee Gebroeders. Samen met een zeer enthousiaste ploeg bemanningsleden gaan zij elk jaar weer vol de strijd aan met de concurrentie. Het doel is een zo hoog mogelijke notering te behalen in het eindklassement.

Voortbestaan skûtsje

Zoals in elke sport staat ook de ontwikkeling binnen de skûtsje wereld niet stil. Hoewel de skûtsjes zoveel als mogelijk in originele staat moeten worden gehouden, is er veel winst te behalen in het investeren in nieuw materiaal. Wanneer de zeilen te oud worden verliezen zij hun vorm waardoor er teveel energie verloren gaat. De mast en zwaarden worden slapper en het beslag slijt. Dit zijn enkele voorbeelden van de vele onderdelen op een skûtsje die stuk voor stuk invloed hebben op de prestaties. Hiernaast hebben wij elk jaar te maken met de vaste kosten, denk hierbij aan vernieuwing onderdelen, kraankosten enz..

De stichting

Voor deze kosten zijn wij afhankelijk van donateurs en freonen fan de TT. De donaties en sponseringen komen geheel ten goede aan het skûtsje en zullen altijd alleen worden gebruikt als investering in het schip. De schipper en bemanning zeilt de IFKS hobbymatig en zij betalen alle bijkomende kosten uit eigen portemonnee. De stichting heeft als taak dit te waarborgen. Hiernaast zet de stichting zich in voor promotiedoeleinden, donateur- en sponsor werving en het organiseren van evenementen ten bate van het skûtsje. Tot slot is het de stichting die beslist welke investeringen worden gedaan, uiteraard in goede samenspraak met de schipper. Het stichtingsbestuur bestaat uit zowel bemanning als niet– bemanningsleden.